34ZOBRAZENÍ

Pokud použijete ne jeden, ale kombinaci několika triků, téměř jistě dosáhnete svého cíle.
Dosahovat cíle není otázkou disciplíny. Má to co dělat s motivací sebe sama, a se schopností soustředit se na cíl. Následující triky vás naučí sebemotivaci a pozornosti, které potřebujete.

Zde jsou:

1. Zaznamenávejte svůj pokrok

Nedávno jsem napsal článek o tom, jak pomocí tabulky zaznamenávám cestu ke každému svému cíli. Tato tabulka není jen pro mou informaci o tom, kdy jsem začal a jak si vedu. Je to motivace pro mě, abych se držel svých cílů. Když tabulku každodenně svědomitě kontroluji a vyplňuji fajfky nebo „x“, budu se snažit ji mít plnou fajfek. Pomyslím si: „Raději to udělám, abych si to mohl odškrtnout.“ Dobrá, je to jen malá motivace, ale věřte mi, pomáhá to. Někteří si lepí zlaté hvězdičky. Jiní mají tréninkové deníky, které také fungují. Ať už si vyberete jakýkoliv způsob, zaznamenávejte svůj pokrok a buďte na sebe pyšní za každou dobrou známku.
Samozřejmě, že v tabulce budete mít i špatné znaménka. To je v pořádku. Nenechte se znechutit špatnými známkami natolik, že nebudete chtít pokračovat. Místo toho bojujte, abyste příště dostali dobrou značku.

 2. Držte se zpátky

Když začínám s novým cvičebním programem, nebo s jakýmkoliv jiným novým cílem, jsem nabuzený jít do toho. Jsem plný nadšení a můj entuziazmus nezná hranic. Stejně tak můj pud sebezáchovy. Myslím si, že dokážu cokoliv. Nedávno jsem zjistil, že mám své limity, a můj entuziasmus počal vyprchávat.

No, velkou motivací, kterou jsem se naučil je, že když máte na začátku programu příliš mnoho energie a chcete všechnu vybít – DRŽTE SE ZPÁTKY. Nenechte se dělat vše, co chcete dělat. Dovolte si tak 50 – 75% toho, co chcete udělat. Naplánujte si postup činností a pomaličku zvyšujete zátěž. Například, když chci běhat, můžu si myslet, že napoprvé zaběhnu tak 5 km. Místo toho, abych to udělal, začnu s pouhými dvěma kilometry. Když běžím ty dva kilometry, budu si říkat, že dokážu přece víc! Ale nedovolím si to. Po tomto cvičení se budu těšit na další, kdy se pustím do tří kilometrů. Uchovám si onu energii, která mě nutí jít dál a zkrotím ji, takže příště mohu běžet ještě dál.

3. Přidejte se k online nebo offline skupině, která vám pomůže motivovat se a neztrácet svůj cíl

Když jsem před více než rokem začal běhat, přihlásil jsem se do několika různých diskuzí na různých webech. Totéž jsem udělal, když jsem přestal kouřit.
Pokaždé, když se stanu členem nějaké diskuzní skupiny, tak mi pomůže to nevzdávat. Nejenom, že jsem potkal pár dalších lidí, kteří prožívali naprosto stejné situace jako já ať už nyní nebo kdysi, také jsem ostatní informoval průběžně o mém pokroku (a neúspěších). Ostatní členové diskuzí mě pomáhali báječnými radami, morální podporou, táhli mě dál, když jsem to chtěl vzdát.

4. Vyvěste si obrázek svého cíle někam na viditelné místo – ke stolu, na ledničku atp.

Největší motivací a jeden z nejlepších způsobů, jak zhmotnit svůj sen je vizualizace cíle. Přesně tak, jak si představujete, že to bude vypadat, až jej dosáhnete. Nezáleží na tom, jestli se jedná o otázku peněz jako cesta do Říma nebo stavba domu, nebo fyzické cíle jako třeba uběhnout maratón nebo mít ploché břicho.

Najděte si obrázek v časopise nebo na internetu a přilepte ho někam, kde ho uvidíte nejen denně, ale pokud možno každou hodinu. Udělejte si z obrázku pozadí na plochu počítače nebo domovskou stránku. Využijte energii svých očí na to, aby vás podržela na cestě k cíli. Zaměření na cíl je to, co vás motivuje dlouhodobě – jakmile ztratíte zaměření na cíl, zatratíte motivaci. Takže cokoliv, co vaši pozornost obrátí zpět k cíli pomůže udržet i motivaci.

5. Najděte si spolubojovníka

Zůstat motivován sám je těžké. Když najdete někoho s podobnými cíli (běhání, dieta, peníze…), zkuste se s ním skamarádit. Nebo se staňte spolubojovníkem pro své partnery, sourozence či stávající přátele, ať je jejich cíl jakýkoliv. Nemusíte se snažit o stejnou věc – stačí když se navzájem povzbuzujete a podporujete na cestě k úspěchu.

6. Prostě začněte

Jsou dny, kdy se zrovna necítíte na to vyletět ze dveří a běžet. Nebo dost silní na to, abyste začali sestavovat přehled domácích výdajů a příjmů. Nebo cokoliv, co jste si ten den předsevzali. Místo přemýšlení, jak je to složité a jak moc času to zabere, řekněte si, že zkrátka musíte začít.

Mám pravidlo (nepříliš originální), že si musím obout své běžecké boty a zavřít za sebou dveře. Potom se vše dá přirozeně do pohybu. Všechno vypadá složitě, když jen sedíte doma a přemýšlíte o tom. Jakmile začnete, nikdy to není tak hrůzostrašné, jak se zdálo. Tento tip na mě funguje vždy a všude.

7. Udělejte si z toho potěšení

Jeden z důvodů, proč odkládáme věci, které nás přiblíží cíli, například cvičení, je proto, že vypadají jako těžká práce. Možná je to pravda, ale pokud z toho uděláme legraci nebo potěšení, úspěch nás nemine. Jakmile si z činnosti vedoucí k cíli uděláte odměnu, začnete se na ni těšit. A to je dobře.

8. Nespěchejte, buďte trpěliví

Vím, že se to lépe říká, než dělá. Většina z nás má problém, že očekává rychlé výsledky. Ale když přemýšlíte o svých cílech, tak myslíte dlouhodobě. Když chcete zhubnout, možná se vám rychle podaří shodit pár kilogramů, ale potrvá dlouho než se zbavíte ostatních. Pokud chcete zaběhnout maratón, nezvládnete to přes noc. Když na začátku nevidíte žádné výsledky, nevzdávejte to… dejte si víc času. Mezitím buďte spokojení se svým dosavadním pokrokem a svou schopností zaměřit se na cíl a vytrvat. Výsledky se dostaví, když si na ně počkáte.
Někdy velké nebo dlouhodobé cíle vypadají, že vás rozdrtí. Po pár týdnech možná začnete ztrácet motivaci, protože před sebou stále máte několik měsíců nebo let k cíli. Je těžké udržet si motivaci k jednomu cíli po tak dlouhou dobu. Řešení: Stanovte si malé cíle, které budou lemovat vaši cestu.

10. Odměňujte se. Často

A nejen za dlouhodobé cíle ale i za minicíle. Pro každý z minicílů si vymyslete odměnu za jeho splnění. Vypracujte si seznam cílů i s minicíly a ke každému připište adekvátní odměnu. Slovem adekvátní mám na mysli 1) že velikost odměny odpovídá velkosti cíle (za uběhnutí 2,5 km se stěží odměníte výletem na Bahamy), 2) není v rozporu s cílem – když se snažíte zhubnout, nemůžete se za úspěšný dietní den odměnit kalorickou bombou. Popírá to samo sebe.

11. Denně si najděte inspiraci.

Inspirace je jedna z nejlepších motivací a můžete k ní přijít kdekoliv. Každý den hledejte inspiraci a ona vám pomůže udržet si motivaci po dlouhou dobu. Zdroje inspirace zahrnují: blogy, fóra, přátelé a rodina, časopisy, knihy, citáty, hudba, fotky, lidé se kterými se setkáváte.

12. Najděte si učitele nebo se přihlašte do kurzu.

Minimálně vás budou motivovat, abyste ze účastnil a něco dělal. Doporučení lze aplikovat na jakýkoliv cíl. Možná se jedná o trochu dražší způsob motivace, ale funguje. Když budete hledat, možná najdete velmi levné kurzy nebo třeba znáte někoho, kdo vás bude učit zdarma či za protislužbu.

13. Sepište si pádné důvody.

Musíte znát své důvody. Chvíli o nich přemýšlejte… a sepište je. Pokud něco děláte pro své nejdražší, je to lepší než dělat něco jen kvůli sobě. Dělat něco pro sebe je taky dobré, ale opravdu, opravdu musíte chtít kvůli dobrému důvodu.

14. Připravte se na pokušení vzdát to a buďte na něj připraven.

Každkému z nás se stává, že s něčím chce seknout, ale málokdy je toto pokušení vědomé. Jedna z nejúčinnějších strategií zní: Plně si uvědomte tato pokušení. Zkuste během dne chodit s kouskem papíru a tužkou a pokaždé, když se objeví chuť s něčím praštit, udělejte znaménko. To vám pomůže uvědomit si pokušení. Vytvořte si plán, jak s takovým pokušením naložit a sepište si jej, protože uprostřed pochybností nebudete mít náladu na vymýšlení nějakého plánu.

15. Jednejte podle pravidla: Nikdy nevynechej dva dny za sebou.

Toto pravidlo bere v úvahu naši přirozenou tendenci vypouštet tu jeden tu dva dny. Nejsme bezchybní. No, tak jsi zmeškal jeden den… teď máš před sebou druhý a nechce se ti nic….řekni si NE! Nesmíš ztratit dva dny za sebou! A hned začni. Poděkuješ si později.

16. Představte si jasně svůj cíl. Denně alespoň 5 – 10 minut. Plně si uvědomte každý detail výsledku.

Zavřete oči a přemýšlejte, jak výsledek bude vypadat, vonět, chutnat, jaký bude na omak, jaké bude vydávat zvuky. Kdy a jak se stanete úspěšnými? Jak vypadáte? Co si oblékáte? Nakreslete ve své mysli co nejpodrobnější obraz. A teď to nejdůležitější: Dělejte to denně. Minimálně několik minut každý den. Díky meditaci si udržíte motivaci po dlouhou dobu.

17. Veďte si deník o svém cíli.

Pokud píšete deník pravidelně, může to být velká vzpruha. Deník by neměl zahrnovat jen to, co jste udělal, ale i vaše myšlenky, jak jste se cítil, co jste udělal za chyby, co byste mohl vylepšit. Proto, aby vaše zápisky byly smysluplné, věnujte se jim denně hned po dokončení úkolu vedoucímu k cíli. Udělejte si z psaní deníku potěšení pro všechny smysly.

18. Vytvořte přátelskou soutěž plnou vzájemné podpory.

Každý z nás je od přírody soutěživý, alespoň trošku. Někteří více než ostatní. Využijte tento svůj přirozený povahový rys tím, že ho zapřáhnete do služeb svého cíle. Pokud máte spolubojovníka, máte vše nutné pro přátelské zápolení. Kdo uběhne více? Ušetří víc dolarů každý týden nebo měsíc? Kdo udělá víc kliků? Kdo víc zhubne nebo má plošší břicho nebo méně centimentrů v pase? Přizpůsobte své jednotlivé cíle tak, aby soutěž byla vyrovnaná. A podporujte jeden druhého.

19. Veřejně se přihlašte ke svému cíli. Buďte mu zcela oddán.

Pokaždé to funguje jako kouzlo. Vytvoříte blog či diskuzi a oznámíte světu, že chcete dosáhnout určité mety za určitou dobu.

20. Vždy myslete pozitivně. Vytlačte veškeré negativní myšlenky.

Hlídejte si své myšlenky. Dávejte si pozor, jaké rozhovory v duchu vedete. Všichni často v duchu hovoříme k sobě samým, ale obvykle si to neuvědomujeme. Začněte poslouchat. Když zaslechnete negativní myšlenku, zastavte ji, odstrčte a nahraďte ji pozitivní myšlenkou. Pozitivní myšlení může být extrémně účinné.