24ZOBRAZENÍ

Starší syn je blázen do autíček. Máme jich doma plnou krabici a stále projevuje bezmezné nadšení, když dostane nějaké nové. Nejoblíbenější hry zahrnují hromady aut. Přes auta jsem ho naučila barvy i princip tabulkového zobrazení.

Ostatně kdesi jsem četla, že pokud děti chcete něco naučit, musíte vyjít z toho, co je zajímá. Jakákoliv hra s auty je u nás sázka na jistotu. Dalo mi trochu práce vymyslet, jak zakomponovat auta do předmatematické výuky. Totiž počítání do deseti, pojem čísel, číselná řada, jednoduché sčítání, množiny a jejich průnik.

Nakonec jsem to vyřešila velmi jednoduše několika pomůckami, které dítě samy vybízí ke hře. Zabere vám to tak deset minut.

 

Číselné karty

Z tvrdého papíru jsem vystřihla deset čtverečků a doprostřed každého napsala číslovku od jedné do deseti. K tomu jsem dokreslila na dolní a horní okraj příslušný počet teček. Vždycky maximálně pět je jich v jedné řadě, stejně jako na ruce. Na další čtverečky napište znaménko větší – menší a rovná se.

Auto tuning

Syn dostal důležitý úkol vybrat deset zodpovědných, pojízdných aut se střechou. Na střechy jsem nalepila samolepky s čísly jedna až deset.

Množiny

Na podlaze jsem pomocí lepící pásky vytvořila dvě množiny. Každá jinou barvou pásky. Množiny se částečně překrývají, tvoří průnik.

 

Aktivity

Vyhrazené parkoviště

Po hrací ploše volně rozložíme číselné karty. To jsou parkovací místa. Na tomto parkovacím místě může zaparkovat jenom auto se stejným číslem. Pokud tam zaparkuje jiné auto, bude ho muset odtáhnout policie s asistencí odtahovky za zvuku sirény. Zajímavé, jak dlouho mu to vydrželo :-) Jinak se tím dítě učí přiřazovat stejné číslo (tvar) stejnému.

Přehlídka – kolona aut

Všechna auta z Kardanové Lhoty se sešla na každoroční přehlídce vozidel. Jako první disciplína je promenáda v koloně. Auta se musí seřadit vzestupně – sestupně podle čísel a projet celou vesnicí. Pak rozhodčí individuálně vyvolává jednotlivá čísla a ty se krátce představí, něco o sobě řeknou. Jde o řazení postupky a asociaci název – tvar čísla.

Volná místa k parkování

Na velký list papíru nakreslete 10 improvizovaných parkovacích stání. U vchodu je cedulka – číselná karta, která informuje řidiče, kolik míst je uvnitř ještě volných. Začínáme na deseti, postupně dítě naváží autíčka a mění číselné karty u vchodu. Když je parkoviště plné, umístíme ke vchodu číslo nula.

Kolik aut?

Tuto hru hrajte s neočíslovanými auty. Vytvoříte dvě hromádky, skupinky autíček. Nejprve má dítě spočítat auta na každé hromádce a přiřadit správnou číselnou kartu. Pak se rozhoduje, kde je aut více nebo méně nebo jestli je jich stejný počet. Mezi dvě číselné karty vloží příslušný symbol.

Vlastnosti aut

Do jedné množiny naskládej všechna modrá auta. Do druhé množiny dej všechna velká auta. Existují nějaké auta, které mají obě vlastnosti dohromady? Kam je umístíš? (Do průniku). Můžete kombinovat například tyto vlastnosti:

barva, velikost, počet kol, pracovní – osobní, …