21ZOBRAZENÍ

Stačí zběžná kontrola účtenky, abyste zjistili, že za maso utratíte hodně. Vzhledem k jeho množství dokonce více než hodně. Asi jen naprostá menšina z nás má vegetariánské buńky. Kromě toho čerstvá zelenina se cenou masu dost blíží, pokud zohledníte, že ji sníte víc než masa. Ne. Masa se rozhodně vzdát nehodlám. Ale chtěla bych, aby výdaje za tuto položku trošku klesly.

První, co mě napadlo hned po vegetariánech, jsou chovatelé drobného domácího zvířectva. Po původních obyvatelích nám pořád na dvorku stojí chlévy, takže by mě to moc úsilí nestálo. Ale jen na první pohled. Představa, že denodenně kopu do slepic a zakopávám o prasata mě neláká. To už snad raději ti vegetariáni. Asi před měsícem jsem vážně uvažovala, že si pořídíme hejno slepic. Naštěstí mě z vidin kopců vajec vyvedla sousedka, která zrovna chov rušila a to navzdory rekordní ceně vajec. Věřím, že když se spočítá všechna práce, krmení, starosti s hnojem, zastřihávání křídel, tak vám šest korun za vajíčko bude připadat jako skvělý obchod. Přes chovatelství alespoň pro mě cesta taky nevede.

Můj muž je tzv. “masotarián”. Znamená to, že moje malá kuchyňská revoluce se musí odehrát rychle, rafinovaně a nenápadně. Jenom tak si ničeho nevšimne. Zbývá jen vypracovat metodiku. Jdu na to.

 

Pravý steak z hovězího stěží něčím nastavíte. Taky už jsem pochopila, že všelijaké výrobky, které se honosí slogany “chuť masa”, vesměs chutnají přibližně podobně jako maso, ale pravidelného konzumenta neošálí natož aby ho uspokojily.

Řešení vidím dvě: mleté maso a maso nakrájené na kostky s nějakou omáčkou. Tam se schová ledasco, závodní kuchyně jsou toho důkazem. Jenže já do masa místo nahrážek propašuju samé hodnotné věci. Když snížím spotřebu čereného masa, tak devět z deseti internetových stránek tvrdí, že zlepším své zdraví.

1. Čím nastavit maso

  • sójový granulát a sójové kostky
  • nastrouhaná nebo jemně krájená zelenina (mrkev, cuketa, brambory)
  • tofu (nejlepší je uzené nebo nějak ochucené)
  • vejce syrová i natvrdo vařená a pokrájená
  • teoreticky Robi maso a jiné vegetariánské high-tech potraviny , ale to leze do peněz
  • strouhaný sýr
  • vnitřnosti, zejména játra (pořád mi to přijde lepší než uzeniny)

2. Příprava

Základem je všechno dobře okořenit a promíchat. Eventuálně můžu kostky naložit a nechat v ledničce přes noc v marinádě.

U mletého masa vycházím z receptů na karbenátky a sekanou. Zjistila jsem, že téměř cokoliv je jedlé, když se to osmaží (karbenátky). Samozřejmě nemůžu smažit sedmkrát do týdne.
U nakrájeného masa ho obvykle dusím v tlakovém hrnci s kořením a kostkou bujónu. Pak maso vytáhnu, přidám nakrájenou zeleninu a další propriety a dodělám omáčku. Zahušťuji “zátřepkou”, tj. moukou smíchanou s vodou. Když do skleničky od přesnídávky nalejete vodu a přisypete mouku, zavřete a třepete jak barman s šejkrem, nebudete mít v omáčce hrudky a děti se pobaví :-)

3. Čím nahradit maso

Pro začátek bych mohla místo jednoho bezmasého dne udělat dva v týdnu. Chtělo by to si sednout a podumat na jídly, která se bez masa obejdou, a většina je jí. Menšina se bude muset přizpůsobit. Všechno zapisuju, protože ve chvíli “co budu vařit” si na nic nevzpomenu.

V zásadě existují čtyři skupiny nemasových jídel:
– sladká,
– zeleninová, obzvláště pak luštěninová,
– bramborová
– nahrážková, zejména na bázi sóji (pro malé děti nelze vařit často kvůli obsahu hormonům podobným látkám)

Nejslibněji vypadají zeleninové a bramborové varianty. Zbývá dohledat konkrétní recepty, myslím že tak třicet by jich mohlo pro začátek stačit. Dneska na zahradě doseju mrkev, přikoupím pytlík fazolek a než to všechno vyroste, najdu si nějakou hezkou prodejnu zeleniny. Protože ta v místním super-hyper obvykle nestojí za nic. Příští týden to rozjedu naostro a nezastaví mě ani výslechy typu: “K čemu je ta cuketa?”, případně “Co je to zelený v sekané?”. Přidáte se?