33ZOBRAZENÍ

Na začátku září se dostávám do krize. Klidná rána ustoupí nutnosti dovést syna do školky. Odpoledne se dřív stmívá a ochladí se, takže už nemůžeme být všichni do sedmi večer venku. Prostě nutně potřebujeme přejít na zimní režim. Než si na něj zvyknu, mám nervy na pochodu. Připadá mi, že nic nestíhám. Den se zkrátil, takže objektivně není možné rýt zahradu v deset hodin v noci, ale i na jiné činnosti jakoby vymizel čas.

Vím, že se musím hlídat, abych aspoň občas odpočívala. Jsem ten typ, který pořád něco řeší a vymýšlí, dokud fyzicky prostě neodpadne. Čím jsem starší, tím více pokory mám ke svému tělu a signálům, které vysílá. Minulý týden jsem byla fakt unavená. Dokonce jsem přes poledne usínala se synem, což se mi moc nestává. A právě nepřekonatelná únava je je jeden ze signálů, že se něco blíží. A jestli nezvolním, tak si to vypiju až do dna.

Jenže jak chcete relaxovat se dvěma malými dětmi, v baráku se zahradou, kde práce na vás křičí z každého kouta? Dopídila jsem se pěti tipů ke snížení stresu, které vám nezaberou téměř žádný čas. Pokud si tedy najdete čas si je přečíst.

 

1. Soustřeďte se na to, co děláte

Jasně, kdybych se nesoustředila, tak to ani nemůžu dělat. Ale já mám na mysli absolutní soustředění, jakoby jste tu činnost dělali poprvé s naprostým zaujetím. Vnímejte všemi pěti smysly, co zrovna provádíte. Plně se ponořte do stávajícího okamžiku. Odstřihněte minulost a budoucnost. Je jen teď. Jedná se o primitivní meditační techniku ilustovanou příběhem:

Jednou přišel za mistrem žák a tázal se: “Mistře, mohu kouřit při meditaci?”

“V žádném případě,” zhrozil se mistr.

Žák po chvíli uviděl svého spolužáka, jak kouří. Řekl mu tedy, že mistr kouření zapovídá.

Spolužák byl udiven: “Ale já se ho ptal a on mi kouření dovolil?”

“A co ses ho přesně zeptal?”, chtěl vědět neúspěšný žadatel o povolení kouřit.

“Jestli mohu meditovat při kouření.”

Vtip je v tom, co děláte jako svou hlavní činnost. Samozřejmě, že můžete meditovat u vaření, či uklízení,

2. Vypněte elektrické spotřebiče

Prý vytváří škodlivé elektromagnetické pole. Nevím. Stačí mi, že v pokojíčku s počítačem a jinou výpočetní technikou  nevydrží žádná kytka dlouho. Každopádně při důsledném uplatnění pravidla vás překvapí – ticho.

3. Pusťte si svou oblíbenou píseň a zpívejte s ní

Skutečně nestačí jen tupě poslouchat. Když jsem ve stresu, špatně se soustředím. To, že zpívám (tančím), prožívám všemi smysly, pomáhá pořádně si oblíbenou melodii užít stejně jako ponoření do chladivé vody. Vynoříte se výrazně osvěženi.

4. Vypijte si šálek čaje

Pojměte svůj šálek čaje jako čajový obřad. Zamyslete se nad výběrem druhu čaje, výběrem hrnečku. Pomalu lijte vodu přes sítko do konvičky. A z konvičky do hrnečku. Úplně nejlepší je, když máte krásnou čajovou soupravu jako dárek od přítele. Představte si, jak jste cenní, když vám někdo takovou nádheru daroval.

Mimochodem když jsem v napětí, tak jsem zjistila, že káva nepomáhá, ale škodí. Musím ji zkrouhnout na jeden hrnek denně, jinak bych naspídovaná kofeinem lítala po baráku zcela nekoordinovaně.

5. Dýchejte

Zastavte se a naplňte se co nejvíc vzduchem. Pomalu, pomalu vydechujte. Několikrát zopakujte, výsledek vylepšíte, když zavřete oči. Naučila jsem se tak potlačovat trému, když jsem zpívala ve sboru. Funguje to i bez hrozby veřejného vystoupení.