21ZOBRAZENÍ

Tak si tak jedu a auto najednou ztratí tah.

První co mě napadlo bylo, že mi kikslo turbo. To byl můj strašák od nepaměti. Vypnu motor, znovu nastartuju a auto zase jede. Po nějaké době se mi to stalo znovu a pak zase a zase a stále častěji. Takže turbo funguje ale automatika motoru detekuje nějakou chybu, např. tlakový rozdíl před a za turbem mimo toleranci, a občas hodí motor do nouzového režimu. Proto je turbo mimo hru a auto jede jak nějaká herka z roku raz dva.

Sám jsem tento problém řešil, resp. neřešil asi rok a půl. Bylo to děsný, ale já nemám rád servisy. Jak máte dát auto do servisu, když se chyba objevuje sporadicky, tedy objeví se jen někdy? Dám to do servisu a oni řeknou, že se jim závada neprojevila. V horším případě nějaký díl vymění, samozřejmě nějaký drahý, a s úsměvem mi auto předají. Chyba ale nebude odstraněna. Právě kvůli tomuto bloku jsem trval na svém a do autoservisu auto nedal. Namísto toho jsem s autem jezdil jak osmdesátiletý dědeček. Chyběla mi jen rádiovka. Začal jsem se zajímat, čím by to mohlo být. Každý říkal něco jiného. Někdo tvrdil, že je to turbodmychadlem, jiný zase EGR ventilem, jiný zase váhou vzduchu. Jenže ona ta chyba může mít opravdu více příčin. Nicméně protože se problém u mě vystupňoval tak, že nebyl vůbec žádný problém dostat motor do nouzáku, dal jsem to do autorizovaného servisu. K mému velkému překvapení to vyřešili. Bylo to obyčejným tlakovým snímačem a oprava stála asi 3000 Kč. Teď to jezdí jako blesk. Jen mi začalo houkat turbodmychadlo. Tak koukám na internetu na repasované turbodmychadla od koho to jednou koupím. Nepotřebuju to teď hned, ale ta houkačka v autě mi určitě něco naznačuje…

Člověk si aspoň uvědomí, jaká chcíplá myš by ten motor byl bez turbodmychadla. Je to fakt boží vynález. Turbodmychadla se skládají z turbíny a kompresoru. Výfukové plyny roztáčí turbínu a vlastně i kompresor, díky umístění na společné hřídeli, a skvěle se tak využívá odpadní energie, která by jinak vyšla z výfuku ven bez využití. Jen kdyby to fungovalo pořád.